232                                                    REGISTRES
de xxm livres tournois, ou au moins la moderer à quelque moindre somme, comme de la moitié; et pour ce qu'il conviendra fournir, soit toute lad. somme ou partie, soit mys suz ayde le plus doulx que l'on pourra, à la discretion du Roy et de Mess" de son Conseil.
Et le lendemain mesd. S™ de la Ville furent de­vers mond. sr le Grant Maistre en l'ostel de S' De­nis près les Augustins M, et là luy feirent les re-
DU BUREAU                                               [i5i6]
monstrances et requestes dessusd. Lequel respondit que, à son partement de Court, n'estoit nouvelles dud. don, mais bien savoit les affaires du Roy estre si pressez que besoing luy seroit s'ayder de ses bonnes villes; toutesfois, luy arrivé en Court, s'il povoit faire à la Ville quelque service en ceste matiere et autres quelzconques, s'i emploiroit trés voulentiers; et qu'ilz envoyassent de leurs gens devers le Roy pour luy fere leurs remonstrances.
CCCXLIX. ----ASSEMBLEE EN LA CHAMBRE DU
2 4 mai i5i
Et le samedi, xxiiii0 jour de May l'an mil vc et seize, en Assemblée faicte en la Chambre du Conseil, où estoient mesd. srs les commisseres, les Prevost des Marchans et Eschevins de la Ville, aucuns cles Conseillers, Quarteniers et bourgois d'icelle, pour ouyr la response à faire par lesd. Prevost et Esche­vins sur la demande desd. xxm livres tournois faicte pour le Roy par lesd, commisseres, a esté icelle res­ponse faicte par mond. sr le Prevost :
t Que la matiere avoit esté mise en deliberation en l'Ostel de la Ville '2', et allegué qu'elle a tousjours esté prompte à servir et secourir le Roy en tous ses affères et de ses predecesseurs, et a bonne voulenté de s'y employer; neantmoins, pour les grosses debtes en quoy elle en est demourée envers plusieurs de qui elle avoit empruntté deniers pour lesd, affères, elle ne pourroit ainsi promptement secourir led. Sr que bien seroit requiz; d'autre part les habitans ont esté par cy devant fort travaillez d'autres dons precedens, par quoy leur seroit fort ennuyeulx d'estre ancores à present rechargez de nouveaulx : en requerant lesd, commisseres estre cause envers le Roy que pour ceste fois vueille excuser la Ville de cest affaire, au moins en mode­rer partie; et ou cas que les affaires dud. Sr feus-
CûNSEIL SUR LE FAIT DESD. XXm LIVRES TOURNOIS. 6. (Fol. 3o5 v°.)
sent si contraincts que besoing luy fut avoir toute lad. somme, de requerir avoir quelque ayde tel que led. Sr et son Conseil adviseroient pour le mieulx pour le remboursement de ceulx qui feroient avance de lad. somme et des fraiz de ce despendens : et que en substance avoit esté telle la conclusion de l'As­semblée de la Ville."
A quoy fut lors respondu par mesd. s™ les Com­misseres :
"Messrs Prevost des Marchans et Eschevins, vous savez les lettres que le Roy vous a escriptes et les causes pour quoy, aussi ce que vous en avons dit et décleré de par led. Sr '3', et comme ses affaires sont grans. Et d'avoir regard aux grans charges que dittes par cy devant avoir euz à supporter en la Ville poul­le fait dud. Sr et de ses predecesseurs Roys, nous n'avons pas celle charge de vous y donner provision, mais seullement d'ouyr ce que vouldrez accorder, pour en faire nostre rapport au Roy. Et si la Ville veult envoyer devers le Roy pour faire ses remons­trances et tendre à fin de moderation, ilz ne l'em-peschent pas. Et quant au fait de l'ayde pour le remboursement de ceulx qui avanceront lad. somme, sy la convient fournir, ilz en escripront voulentiers au Roy ad ce qu'il y pourvoye à sa discretion."
CCCL et CCCLL — Deliberation d'envoyer de par la Ville devers le Roy
mons' le Prevost des Marchans et sire Jehan Bazanier, eschevin.
Jour de leur partement.
26 et 3o mai i5i6. (Fol. 3o6v°.)
Et le lundi ensuivant, ce rapport oy au Conseil de la Ville, a esté advisé et deliberé que monsr le Pre-
vost des Marchans et sire Jehan Bazanier, l'ung de mess™ les Eschevins, yroient en Court devers le Roy
(l) Cet hôtel des abbés de Saint-Denis fut élevé vers 1265 par Mathieu de Vendôme ; il était situé rue Saint-André-des-Arts, près dela porte de Bucy (Sauval, II, 265). Il figure sur les plans de Truschet (155 2) et de Du Cerceau (1555). (J) Dans l'Assemblée tenue le 19 mai, article précédent. (3) Voy. ci-dessus art. CCCXLV et la note 1.